Kornuit

Tenzers: twintigers die strijden voor een jazz-revolutie

Met Super Sonic Jazz als muzikale speelplaats

 

De gebroeders Vincent (25) en Siemen (23) Tenzer groeiden op in Leiden met een muzikale vader die altijd al een variëteit aan platen en tapes draaide thuis. Maar het was Sticks van Opgezwolle die de broers ooit in één van zijn teksten wees op het bestaan van de Ferry Maat’s Soulshow in de jaren zeventig en tachtig. Door zich daarin te verdiepen kwamen ze in contact met bands als War, Kool & The Gang en Earth, Wind & Fire. Tegenwoordig zijn ze binnen hun generatie één van de weinige fakkeldragers van jazz -en vrije muziek met hun show op Red Light Radio en zijn ze nu officieel onderdeel van het Super Sonic Jazz team, een label en festival dat ze samen met KC the Funkaholic runnen, de Amsterdamse superselector en pionier die al decennia aan het roer staat van allerhande muzikale golven als één van Paradiso’s head honchos.

We spreken een goed gemutste Vincent die al glunderend vooruitkijkt naar de komende maanden. “Er liggen mooie gigs in het vooruitzicht zoals met Red Greg en de jongens van Nu Guinae in de Claire en met Theo Parrish en Sadar Bahar in de Paradiso tijdens de Amsterdam Soul Weekender. Sinds drie weken hebben we ook een studio in het Volkshotel. Daar zijn we in drietal (met goede vriend) werkende aan verschillende live projecten. We jammen daar, kunnen muzikanten uitnodigen, opnemen, en veel meer leren over productie en het mixen en masteren van geluid. Daarnaast telt Amsterdam ontzettend veel goede muzikanten en komt zo ook de vierde releases aan op Super Sonic Jazz Records, van Niels Broos en Jamie Peet.” Een maand geleden vond bovendien het Super Sonic Jazz festival plaats, waar Amsterdamse kerken fungeerden als toneel voor onder meer Beverly Glenn Copeland, Yussef Dayes, Alfa Mist Shigeto en Dorian Concept, allerlei verschillende artiesten en stijlen waar jazz en hiphop-invloeden in terug te vinden zijn.

Het is dan ook geen verrassing dat de ogen en oren van de Tenzer broers zich met regelmaat over het kanaal heen richten, waar jazz al jaren een enorme wederopstanding beleeft, zoals de Volkskrant eerder dit jaar ook nog signaleerde. “Wij volgen Londen op de voet. Er zijn vaste shows op NTS die heel interessant zijn. Op NTS heeft Floating Points vaak hele goede sessies, zoals laatst met Four Tet, Daphni én Jamie xx! Ook heb je Worldwide FM en BBC6 met Gilles Peterson, waar wij ontzettend fan van zijn. Met zijn Brownswood Recordings en de sessies die daar gestreamd worden. Ik zag toevallig net dat Gilles een special deed met Flying Lotus om zijn legacy te eren, supervet. Er gebeurt veel en daar en (jonge) frisse muzikanten en DJ’s krijgen de kans die ze verdienen. We houden dat goed in de gaten en jongens als Moses Boyd, Ezra Collective, Yussef Dayes komen ook regelmatig naar Nederland om te spelen op Super Sonic Jazz. In onze optiek vind je daar een perfecte balans tussen bands, jazz, soul, maar ook elektronische muziek, Afrikaans, Braziliaans, house, techno, dub en broken, noem maar op”

“Het aanbod van meer vrije, geïmproviseerde muziek is simpelweg een stuk kleiner in Nederland, maar dat neemt niet weg dat er veel gebeurd! Radio 2 heeft nu één soul en jazz-stream, sinds Radio 6 is wegbezuinigd. Het is belangrijk voor een levendige muziekcultuur in een stad (of land) wanneer ook dit soort landelijke omroepen een platform bieden aan alternatieve muziekstijlen. Net als Gilles proberen wij met Super-Sonic Jazz op allerlei fronten de muziekscene aan te wakkeren. Wij vinden het belangrijk om goed te kijken naar lokale muzikanten en DJ’s, zo nieuwe projecten aan te gaan en dit alles te delen met de wereld.

“In Amsterdam zijn concepten als Red Light Radio natuurlijk belangrijk, daar kregen wij zelf op jonge leeftijd toegang om in de breedste zin van het woord muziek te delen. Als je in de stad leeft en daar een muziekcultuur heerst, dan heb je een medium nodig waar je als artiest of dj terecht kunt, geïnspireerd kan raken en je visie met de wereld kan delen. Er zijn oneindig gave sessies op Red Light, zoals Via Brazil van Jorn en Antal, die de beste Braziliaanse muziek aan het licht brengen. En ik zat laatst naar Bimhuis Radio te luisteren, daar heb ik ook een tijdje gewerkt. Het mooie van radio is dat je het zo persoonlijk kan maken, je kunt het verhaal achter de muziek toelichten door tekst. In de club doen we dat op andere manieren, tenzij de situatie vraagt om een toelichting, maar daar wordt niet altijd even goed op gereageerd. Het is juist zo interessant om achtergronden te kennen, zoals het activisme van iemand als Fela Kuti of de manier waarop John Coltrane in zijn solo’s de grenzen van de natuur opzoekt. De verhalen achter de muziek bieden een diepgang die zo toegankelijk is om te delen op de radio.’’

“Ik denk dat radio vooral altijd zal blijven. Weliswaar in andere vormen, maar de curerende rol van iemand die muziek verzamelt en daar het beste van laat horen zal er altijd blijven. In alle disciplines trouwens, ook zoals een IDFA dat voor film en documentaires doet. Ik denk alleen dat we de rol van de dj nog onderschatten. Er is een stortvloed aan media dus die gatekeepers zijn essentieel. Dat concepten als Red Light Radio de underground ontstijgen en zulk ontzettend goed werk doen door meer alternatieve muziek te programmeren, daar moeten we samen met zijn allen voor strijden en het is prachtig dat veel muzikanten en DJ’s zich inzetten om radio te maken en zo in inspireren en beïnvloeden.

“En nu met Radio Radio heb je ook weer een concept dat iets toevoegt aan de stad. En waar ik nu in een interview mijn visie mag delen, en dat kan online weer een eigen leven leiden. We werken zo gezamenlijk om de muzikale mindstate groter te maken. Om mensen samen te brengen. Zo creëren we een open muziekcultuur, waar muzikanten en DJ’s zich vrijer voelen om hun ware zelf te laten zien. Die totale openheid naar de muziek toe is wat wij op ieder front proberen te stimuleren. Het is fijn als naast musici en DJ’s ook clubs, festivals en promotors beseffen hoe belangrijk de rol is die zij bekleden. Hoe essentieel het is om daadwerkelijk een culturele waarde te programmeren en daarin een eigen weg te volgen.   

Zaterdag spelen de broers van 21.30 tot 00.30 in Radio Radio, voordat Awanto 3 het overneemt tot 03.00 uur. Steven de Peven alias Awanto 3 is al ruim twintig jaar lang een smaakbepaler in Amsterdam. De dj, producer en bovenal kunstenaar, maakte muziek in de roemruchte Rednose Distrikt formatie met Kid Sublime en Aardvarck, bracht muziek uit op 

Rush Hour, Dekmantel en Voyage Direct, het label van zijn goede vriend Tom Trago. Hij speelt net zo makkelijk in de Panoramabar of op Wildeburg als dat hij hilarische kunst in de duinen maakt of live schildert op Lente Kabinet door verfspetters met een knetterende brommer op canvas te schieten.

TEKST: VINCENT REINDERS

Om deze website te bezoeken moet je 18 jaar of ouder zijn

Ontdek Kornuit
Vul je geboortedatum in

Met trots voor u gebrouwen. Geen 18, geen alcohol. overAlcohol