Kornuit

ORDER: alwéér een creatieve parel in de rosse buurt

Als het gaat over de hoofdstedelijke binnenstad hoor je tegenwoordig weinig anders dan klaagzang en tirades tegen het toerisme en de wafelzaakgekte, maar rondom de Dam gebeurt er stiekem nog een hoop moois voor de Amsterdammer. Er klopt een prachtig modehart van Patta en Zeedijk 60, een muziekhart van Red Light Radio en Dekmantel en sinds twee jaar ook de studio van ORDER. Vinylverzamelaars kunnen terecht bij Red Light Records, Rush Hour, Bordello a Parigi, Waxwell en Zwart Goud. Sommige parels van de stad vind je echt nog op steenworp afstand van het Centraal Station. Wij richten onze schijnwerpers in dit stuk op ORDER. 

In dit vijfkoppige collectief zitten Joshua (creative director), Etienne en Tomas (tattoo-artiesten & dj/producer), Henri (dj) en Nanno (dj/producer). In aanloop naar een speciale Radio Radio-avond maken we beter kennis met de laatste twee. Onder de noemer Order Mothership draaien ze, samen met Tomas, met regelmaat op Red Light Radio en stonden ze van het Skatecafe tot in Tokio. Ze draaiden al twee keer in de ‘RaRa’, en keren nu voor de derde keer terug op een avond mede georganiseerd door Appelsap-oprichter Rogier Smalhout, waarbij ze op de flyer staan met local hero Vic Crezée en opkomend talent Sandor Dayala. Met Vic speelden ze al eerder back to back tijdens Appelsap in augustus, het festival waar ze ook een modelijn voor ontwierpen.

We vroegen Nanno naar het ontstaan van ORDER: “We kenden elkaar al jaren via de graffitiwereld en hadden allemaal al een beetje onze eigen specialiteit en hadden onze eigen klussen. Op een gegeven moment huurden we samen een studio op de Wallen om een werkruimte te hebben voor ons afzonderlijke werk, achteraf bleek hier alles samen te komen. Die studio is de fundering geweest om als collectief te gaan opereren. Er werden wat draaitafels neergezet en daar ontstond direct het Mothership stuk: Henri bleek echt diep in de boogie te zitten, Tomas in de electro. Ik was een hiphophead. We ontdekten toen eigenlijk pas die kant van elkaar en gingen muziek uitwisselen. Tomas bleek een grote analoge studio te hebben zonder dat iemand van ons het wist.” In die ORDER studio begonnen de ellenlange muziek delen met zijn allen.

Een jaar nadat ze de studio betrokken verhuisden ze naar de Dollebegijnensteeg. Al gauw ontstond het idee om die luisteravonden serieuzer te nemen en als Order Studio Sets te organiseren met dj’s die ze respecteerden. Enerzijds voor de lol, anderzijds uit interesse om te horen wat die dj’s - van Elias Mazian tot Cinnaman en Woody - naast clubmuziek in de platentas hebben zitten. Henri: “We namen die sets in het begin niet eens op, maar nu wel. Tijdens ADE lanceerden we de Order Studio Sets samen met onder meer Vic Crezée, Lien (RLR) en Robert Bergman (Rush Hour). Daar ga je nog wel iets van online zien verschijnen. Het werd uiteindelijk stiekem toch gewoon raven met een koelkast vol bier. Het is vooral gezellig, maar we hebben geen ambitie om echt een radiostation te zijn, of een platenwinkel… het is vooral ons kantoor, onze thuisbasis en het is natuurlijk een tattoostudio.”

Daarnaast kun je jezelf uberhaupt afvragen of er ruimte is in Amsterdam voor nog een station. Henri: “Ik kan me niet eens een Amsterdam voorstellen zonder Red Light Radio. Het heeft heel veel invloed op wat mensen horen die niet naar de mainstream radio willen luisteren. Zo’n station verbindt alle mensen aan elkaar en laat je nieuwe genres ontdekken. In Londen volg ik NTS graag. Een goede luistertip is dat je daar tegenwoordig ook op artiesten en nummers kunt zoeken, en dat je dan allemaal shows voorgeschoteld krijgt die dat nummer draaien. NTS is wat dat betreft technisch wel verder dan de meeste andere stations.” Echt grijsdraaien doen ze andere shows echter niet. Henri: “Ik ben op een gegeven moment echt geminderd met al die radioshows luisteren, je wordt er zo erg door beïnvloed in je sound. Dat vind ik wel het lastige aan dit tijdperk. Ik draai het liefst met vinyl dus daarmee is er gelukkig nog wel een beperking in wat ik kan draaien. Digitaal staat letterlijk álles tot je beschikking..” Nanno vult aan: “Ik graaf vooral door in de Discogs database. Ik vind het met name interessant om de context van een tune te horen, uit welk jaar komt het nummer? Wat voor scene zat eromheen? Die info vind je in een radioshow natuurlijk niet zo gauw terug, dus ik gebruik daar Discogs voor.”

Het blijft toch een ideale vorm van digitaal door platenbakken heen gaan, zo op een site als Discogs. Streamingdiensten zijn niet aan ze besteed. Henri: “Wat dope is aan radio, live radio, is dat het geen algoritmes heeft. De andere apps op je telefoon hebben dat wel. En de algoritmes van Spotify… they suck! Alle nummers die ze voorstelden was bullshit dus ik heb die app verwijderd.” Nanno: “Ik heb het zelfs nog nooit gebruikt.. de magie zit hem voor mij in de radio en de gemeenschap daaromheen. Dáár ligt de toekomst. Straks heeft echte elke movement z’n eigen radioshow. En de essentie van een radioshow is dat het bijdraagt aan je eigen legacy van jou als beweging of artiest. Als je kijkt naar een Red Light Radio… en wat voor muziek daar allemaal in zit en wat voor dj’s daarbij zitten.. daar komt niemand meer omheen. Die legacy is megahelder.”

Als ze één favoriete radioshow moeten uitlichten, zijn ze het er direct over eens: de Heavy Radio Show van Waxwell-eigenaar Taco Fett: “En natuurlijk de aankomende Order Studio Sets!” Een nummer dat aanstaande zaterdag zeker voorbij gaat komen? Henri: "Dat is Chas Jankel - 3,000,000 Synths, één van mijn favoriete koopjes, een beetje spacy electric boogie…" Van 21.00 tot 3.00 uur vind je de heren, samen met Vic Crezée en talent Sandor Dayala te Radio Radio op het Westergas.

Made of moments

Om deze website te bezoeken moet je 18 jaar of ouder zijn

Ontdek Kornuit
Vul je geboortedatum in

Met trots voor u gebrouwen. Geen 18, geen alcohol. overAlcohol