Kornuit

TITIA hoeft niet zo nodig op de camera

Een gesprek over draaien, vliegangst, oude bekende Zohar en online radio

 

 “Ik had zo’n heftig weekend, ik durfde gister niet eens naar m’n telefoon te kijken.” Het verklaart waarom we haar een dag later dan gepland te pakken krijgen. TITIA is al jaren een veelgevraagde dj en stond de afgelopen week nog in BAR te Rotterdam met Ben UFO, in Nijmegen, op Amsterdam Open Air en tussendoor nog even op en neer naar Kroatië. Later deze zomer reist ze weer terug naar de Adriatische kust voor Dekmantel Selectors en kort daarna pendelt ze door naar Terschelling voor het nieuwe uitverkochte Eilân festival, twee festivals waar elke dj wel wil draaien. Ze wordt met regelmaat geboekt door organisaties als Is Burning, ZeeZout en Cartel. Vrijdag staat ze met Zohar in Radio Radio.

 

Een jaar of vijftien geleden studeerde Titia in Eindhoven aan de Design Academy. Haar beste vriend was dj en stak haar aan. Van meeluisteren, tot platen kopen, tot thuis oefenen. Toen die vriend eens wat weken op vakantie ging, leende ze zijn platenspelers, en was verkocht. In 2009 ging ze, afgestudeerd en wel, naar Amsterdam. Ze ging draaien met vriendinnen in de Spacegirls formatie, werd talentscout bij Massive Music en playlistmaker bij 22tracks, samen met Dieuwertje Heuvelings die later topcurator werd bij Spotify. Haar elektronische ei kon ze vooral kwijt in de club, en ik weet nog goed hoe ze in de kelder van de Trouw debuteerde tijdens Is Burning. “Dat was m’n eerste echte solo gig! Drie uur lang. Gelijk in dé club. Dat was wel echt een dingetje. Ik weet nog goed hoe het voelde alsof ik een marathon had gerend. Ik was wel gespannen, het moest natuurlijk wel goed gaan, en de mixen moesten goed lopen.”

 

Afgelopen ADE deelden we nog zo’n moment, tijdens de Boiler Room x Is Burning die we met Radio Radio produceerden in het naastgelegen Westergastheater. “Hier was ik ook wel gespannen voor. Terwijl ik eigenlijk nooit meer zenuwachtig ben gek genoeg, het komt eigenlijk altijd wel goed. Bij de Boiler Room kreeg ik het wel even warm een uur voor ik op moest, maar toen ik daar eenmaal de zaal inliep en de cd-spelers zag zakte dat weer en dacht ik: dit heb ik vaker gedaan. Ik ben alleen nooit zo’n fan van de camera en heb de sessie ook niet teruggekeken. Ik was ook zo bezig met dat de mixen perfect moesten zijn… een volgende keer zou ik het meer loslaten en zelf iets meer genieten.”

Het grootste verschil tussen de Titia van die eerste solo-boeking en die van vandaag de dag? “Dat ik nu veel meer in het buitenland draai. Ik ben gegroeid in het doen van grotere shows en mag ook wat meer festivals afsluiten, deze zomer ook weer. Ik merk nu wel voor het eerst echt hoe zwaar doorpakken dit bestaan kan zijn, maar het is gelukkig nog steeds leuk. Het helpt ook niet dat ik een beetje vliegangst heb, al gaat dat wel steeds beter. Ik vlieg nu redelijk veel en na een tijdje denk ik ook: moet ik nou wéér zo bang gaan zitten zijn in het vliegtuig? Dat maakt het extra zwaar. Dit weekend had ik m’n aansluiting gemist, moest ik ineens met twee minivliegtuigjes en had ik hem wel weer helemaal echt te pakken. Dat is inderdaad wel vermoeiend, maar dan maar proberen rustig aan te doen.” Of dat gaat lukken is de vraag, want na vrijdag bij Radio Radio staat ze zaterdag bij Boothstock in Rotterdam, zondag bij Thuishaven naast technolegende Robert Hood en ze sluit haar weekend af op Zeezout X Woosah.

 

Echt gekluisterd aan de digitale radio zit Titia niet. “Soms als ik een artiest tof vind check ik de Soundcloud om leuke mixes en radioshows te luisteren, maar ik heb geen vaste shows die ik in de gaten houd. Het moet vooral toevallig voorbij komen. Nieuwe muziek vind ik via Clone (Rotterdamse platenzaak, red.) waar ik één dag per week werk, daar ben ik altijd direct up to date met wat er allemaal uitkomt. Online vind ik veel met Discogs, lekker doorklikken, of verdwalen op Youtube of labels volgen op Bandcamp. Ik denk dat iedereen dat wel doet, maar misschien is dat wel niet zo? Vroeger volgde ik vooral blogs, elke dag kijken wat er nieuw was, maar tegenwoordig kan ik geen eens meer een goede site of blog noemen waar ik blind heen kan gaan en muziek kan vinden.” Tegenwoordig is het misschien ook wel makkelijker een curator playlist op Spotify te volgen zoals van Boiler Room of Mixmag of Resident Advisor, dan echt die sites af te struinen.

Er zijn nog best wat radioshows van Titia te vinden op haar eigen Soundcloud, maar een vaste show doet ze liever niet. “Ik vind het dus helemaal niet relaxed als er een camera op staat. Liever draai ik met publiek erbij, dat vind ik een stuk minder ongemakkelijk. Maar voor een artiest is het supergoed om te doen, mensen vinden het tof om een setje van je op te zetten. En Red Light Radio is onmisbaar voor de stad Amsterdam.”

 

Zohar is de alias van Rachel Green, die vooral bekend werd in de hoogtijdagen van dubstep. Ze heeft net een industriële experimentele breakbeatplaat uit en staat pardoes voor het eerst op Dekmantel in het Amsterdamse Bos. Jaren geleden leerde ik haar kennen als de vriendin van Titia, nu delen ze de decks bij Radio Radio. “Leuk! Ik weet nog niet of er ook een deel back to back gaat worden, maar ik denk sowieso dat we wel een beetje naar elkaar toe gaan draaien. Ik heb ook wat donkerdere en stevigere nummers, ook meer in de breakbeat hoek, die ik niet overal kan draaien normaal gesproken. Dit zorgt ervoor dat ik echt wat breder kan gaan.”

 

TITIA x Zohar, vrijdag van 22.00 tot 03.00 uur te Radio Radio, Westergas, Amsterdam. Entree is gratis.

Made of moments

Om deze website te bezoeken moet je 18 jaar of ouder zijn

Ontdek Kornuit
Vul je geboortedatum in

Met trots voor u gebrouwen. Geen 18, geen alcohol. overAlcohol