Kornuit

Radio is de eerste liefde van Trouw-oprichter Olaf Boswijk

“Alles is hier goed geregeld, de mensen zijn knap, het eten is overvloedig… Amsterdam is grotendeels een bubbel vol fijne luxe, al is de drukte op straat wel enorm toegenomen. We zijn hier al vier jaar weg en wonen nu sinds een jaar in Chili. Toen we de jaren ervoor alleen maar met de camper de wereld rondreden was het terugkomen veel intenser.” Aan het woord is Olaf Boswijk, wereldreiziger, dj, radiomaker, voormalig programmeur van club 11 en mede-oprichter van de legendarische club Trouw en de School. Zoals elk jaar is hij even terug in zijn vaderland, ditmaal ook om voor het eerst te draaien in Radio Radio.

 

Op zijn 19e begon zijn stage als technicus bij ID&T Radio / Slam FM, waar hij later station manager en ook programmamaker werd. Met dance-coryfee Gert van Veen maakte hij Welcome to the Future Radio. “We nodigden interessante gasten uit en draaiden zowel clubmuziek als de beste nieuwe albumtracks. Voor Slam Magazine sprak ik ook met artiesten als Róisín Murphy, David Guetta en Underworld en delen van die interviews konden we ook weer uitzenden. Het was echt journalistieke radio.”

 

Erna belandde Olaf als programmeur bij club 11, waar zijn broer mede-eigenaar was, en toen die club na vier mooie jaren haar deuren sloot stuitte het team van 11 op de iconische leegstaande drukkerij aan de Wibautstraat. In de vijf jaar van haar bestaan groeide Trouw uit tot misschien wel de beste club die Nederland ooit gekend heeft. Na de emotionele maar langverwachte sluiting wilde Olaf vooral het nachtleven uit en het roer omgooien. Samen met zijn vrouw Mirla besloten ze de enorme reis van Canada naar Patagonië te maken, in één jaar, per camper. Dat werden drie prachtige en intense jaren, bijgehouden op Instagram. "Onze reis heeft een hele grote invloed gehad op hoe wij de wereld en de rest van ons leven zien en hoe we daarmee om willen gaan.”

 

Middenin de bergen van Chili openden Olaf en Mirla daarom de Valley of the Possible, waar vooral kunstenaars en wetenschappers en andere makers en denkers welkom zijn. "We hadden al langer een wens om een artist residency te starten en het werd voor ons steeds duidelijker dat we daar de relatie van de mens met de natuur centraal in wilden stellen. De dieper liggende oorzaak van onder meer klimaatverandering is onze afscheiding van natuur, dat is een cultureel probleem. We willen onze talenten en ervaringen inzetten om nieuwe perspectieven en verhalen te ontwikkelen, waarmee we willen bijdragen een ander bewustzijn, aan cultuurverandering vanuit kunst en cultuur zelf.” De eerste pilot met acht kunstenaars en wetenschappers uit allerlei landen is net afgerond, er staat een splinternieuwe website net online en een filmploeg heeft er net een reportage gemaakt.

Hoewel het roer op het eerste gezicht volledig omgegooid lijkt te zijn, zit er stiekem behoorlijk wat overlap met zijn eerdere werk bij 11 en Trouw. “Ook dit project draait om de juiste mensen op de juiste plekken krijgen. Een club ziet er simpel uit, maar is achter de schermen een radarwerk van allerlei verschillende disciplines. Programma, techniek, marketing, administratie, personeelsbeleid, financiën.. en in die zin is de Valley niet eens zo heel anders. We creëren wederom de ideale omstandigheden voor creatieven en kunstenaars om hun werk te kunnen doen. En ook dit is een platform voor alternatieve cultuur”

 

Ook zijn eigen creatieve en muzikale hart klopt nog immer stevig door. “Ik miste muziek echt tijdens het reizen en vooral het bezig zijn met muziek, dus keerde ik terug naar mijn oude liefde: radio. In mijn podcast Radio Balthasar combineer ik muziek met de verhalen van onze reis en field recordings zoals geluiden uit de natuur. Ik ben in vijf afleveringen tot Mexico gekomen en moet dus nog heel veel landen belichten. Er is nog héél veel materiaal, dat moet ik ooit nog afmaken allemaal.”

 

Via zijn netwerk heeft Olaf de laatste jaren ook nog met regelmaat kunnen blijven draaien, met name in Zuid-Amerikaanse clubs. Via muzieksites als Resident Advisor, platforms als Rush Hour, labels volgen op Bandcamp en muziek die hij nog steeds toegestuurd krijgt bleef hij goed op de hoogte. “Ik heb niet meer wekelijks toegang tot wereldklasse clubs en platenzaken, maar online kun je veel blijven volgen. Een grote favoriet van mij is Reverberation radio, een belangrijke inspiratiebron van goede luistermuziek. Van psychedelische jaren zeventig muziek tot ambient, soul, disco en Afrikaanse muziek. Extra handig is dat die show ook via iTunes binnen te halen was als ik even stabiel internet had, dan probeerde ik zoveel mogelijik mixes te downloaden. We hadden nooit simkaarten dus waren afhankelijk van extern internet, streamen was voor ons bijna nooit mogelijk. Nu in Chili hebben we beter internet en kan ik weer gewoon realtime naar Red Light Radio luisteren.”

“Internetstations zijn te gek. Er is een enorme rijkdom aan variatie en muzikaliteit die normale radio niet heeft. Heel vroeger wel, maar moderne radio is al twintig jaar de weg kwijt. Soms luister ik naar een klassieke zender of het nieuws, maar voor de muziek hoef je het verder niet te doen. Door een station als Red Light Radio kan ik veel mensen waar ik mee gewerkt heb muzikaal volgen. Wat draait een Elias Mazian of Cinnaman tegenwoordig? De show van Kennedy en Beesmunt vind ik ook super. De beste radio vind ik wel waarin ook gepresenteerd wordt. Met name als iemand een fijne stem heeft en goede verhalen of interessante gasten kan combineren met allerlei soorten muziek, en dat er toch een rode draad in te ontdekken valt.”

Olaf’s eigen sets zijn vaak ook heel goed luisterbaar. “Tja, als ik om 11u in het hok van Red Light sta ga ik geen techno set draaien. Het is wel leuk om er op verschillende tijdstippen te staan om verschilende kanten te kunnen laten zien van jezelf. De ene week een ambient-show doen en de andere week een techno-show, dat is de vrijheid die radio je gunt. Het liefst zou ik een speciaal format beginnen, maar dat voelt wat gek als je maar een paar keer per jaar in het land bent. Wat ik met Radio Balthasar heb gedaan, die tijdsintensieve manier van radio maken, is het allerleukst. Je hebt een setupje nodig met je platencollectie, een goede microfoon, mooie verhalen en mooie muziek. That’s it.”

 

“Vroeger vond ik dat ook al het tofst. Of het nou bij de VPRO (Villa 65 met MC Sranang) was of wat Gilles Peterson op de BBC deed. Één van mijn favoriete podcasts is Desert Island Discs. Dan nodigen ze een gast uit, bijvoorbeeld een auteur of wetenschapper of filmster, die acht favoriete platen mee mogen nemen naar een onbewoond eiland, plus een boek en één luxe-item. Aan de hand van hun levensverhaal kiezen ze platen uit en wat die voor hen betekenen, welk boek je voor altijd zou kunnen blijven lezen en welk item je meeneemt om, weet ik veel, vuur te maken of een bepaald muziekinstrument. Als boek zou ik kiezen voor Charles Eisenstein 'The More Beautiful World Our Hearts Know is Possible': een prachtig boek dat en het menszijn en de huidige stand van zaken van onze planeet, en vooral een hoopgevend toekomstbeeld daarop, verbindt en beschrijft aan de hand van filosofie, wetenschap en ecologie, en dat doet recht vanuit het hart. Wat mij betreft de meest relevante schrijver en denker van onze tijd. Als album: Miles Davis 'Kind of Blue'. Het album waarmee ik als kind, tiener en nu nog steeds als volwassene mee in slaap viel en waarin nog steeds nieuwe geluiden, variaties en sferen kan ontdekken. Het is denk ik echt het enige album dat ik om de zoveel tijd gedurende mijn hele leven heb gedraaid en me nog steeds diep raakt. Als luxe-item: als ik alleen op een onbewoond eiland ben is het voor mij heel simpel: eten vinden, kokosnoten plukken of vissen gaat me wel lukken, vuur maken en een hutje bouwen ook wel. Dus als ik dan een surfboard heb om golven te rijden en te spelen in zee, dan heb ik alles wat mijn hart begeert. En 's avonds weer luisteren naar Miles!”

Binnenkort is het weer tijd voor een nieuwe Radio Radio-avond, powered by Kornuit. Ditmaal met Olaf Boswijk en Elias Mazian, de dj die doorbrak in de onvergetelijke Trouw-jaren. Vooruitkijkend breekt Olaf nog even een lans voor intiemere venues: “Ik draai ieder jaar in Kopenhagen bij Jolene, dat is net als Radio Radio eigenlijk ook meer een bar dan een club. Ook gratis entree, 150 tot 200 man capaciteit, maar The Black Madonna en Antal stonden er ook. Het is echt te gek, juist omdat het zo klein is. Voor mij moet draaien vooral leuk zijn, en ik hou veel meer van dat soort plekken dan dat je voor 1000 man staat.”

Op 9 augustus is het zover, van 22.00 tot 3.00 uur te Radio Radio aan het Amsterdamse Westergas, waar je tegenwoordig vooraf ook pizza kunt eten. Kom op tijd, want vol is vol.

Om deze website te bezoeken moet je 18 jaar of ouder zijn

Ontdek Kornuit
Vul je geboortedatum in

Met trots voor u gebrouwen. Geen 18, geen alcohol. overAlcohol